jueves, octubre 27, 2005
El debat. Relacionat amb les tasques 3 del Bloc I
Un cop llegits els documents i visitats els portals que se us proposen, us heu
pogut formar una idea de quina ha de ser l’orientació de la informàtica a
l’escola i a partir d’aquí iniciem un debat:
- el funcionament d’una escola del segle XXI
- en què les tecnologies educatives modifiquen els processos d’ensenyament-aprenentatge
- com s’haurien de combinar els recursos virtuals amb els altres
- en què varia el paper del professor
- quin sentit renovador tenen les comunitats d’aprenentatge
I una aportació nova suggerida per Lídia Roig i que revifa aquest debat:
- Les TIC són un nou model d'ensenyança?
- Es poden acabar imposant?
- S'han d'aplicar de la mateixa manera a tots els nivells educatius?
Comments:
<< Home
Hola, sóc Elena Mellado, i només volia dir al respecte que crec que amb les noves tecnologies es potencia el desenvolupament potser més autònom dels nens/es. És a dir, que fins ara tenies més la sensació d'estar aprenent allò que et deien i quan aprenies algo, estava lligat a un professor. Amb les TIC penso que els aprenentatges passen per una experimentació pròpia i per tant, més interioritzada i que potencia la curiositat d'aquell que aprèn.
no sé si m'he explicat bé :P
no sé si m'he explicat bé :P
Els canvis més importants a l'escola del segle XXI, a partir de què es produiran: Resulta indiscutible que una de les grans innovacions que pateix l'escola del s.XXI es la introducció de les NTIC en els processos d'ensenyament-aprenentatge. És evident que l'escola, com a element que forma part y inclús contribueix en la realització de la propia societat, ha d'avançar al seu pas, produïnt-se una constant renovació pedagógica per tal d'adaptar-se al canvi constant. Així doncs, ens haurem d'acostumar a treballar en aules plenes d'ordinadors, a renovar la formació dels professionals de forma constant, a treballar diferent, a modificar els processos educatius i, sobretot, en reestructurar el currículum, incloïent-hi les NTIC com un element indispensable pel desenvolupament de tot ciutadá. Perquè canviarà el rol del mestre? Considero que el rol del mestre cambiará en molts aspectes, sempre, però, tenint present que no serà substituït per tota aquesta "maquinària" que ens envolta, si no que les NTIC hauràn de contribuïr en el seu paper de docent com un element complementari. Per tant, podem dir que el docent disposarà de quelcom facilitador per a la seva docencia, per tant, es tractarà d'una mena de suport que facilitarà el procès d'ensenyament. Tot i amb això, deixarà de ser l'únic expert, l'únic que ens aporta informació, etc., ja que amb l'aparició d'Internet l'accès al coneixement queda a l'abast de tots. Finalment cladrà destacar la seva actualització i formació constant, tenint present els grans i ràpids canvis que es produeixen en el món tecnologic. Perquè hi ha unes altres necessitats socials? Perque la societat avança contínua i rápidament. Vivim fenomens mundials, com per exemple la globalització, que fan que es constitueixi una mena de societat en xarxa, en la que apareixen noves necessitats, noves demandes socials, etc., que hauràn de quedar cobertes per tal d'evitar l'"exclosió" d'alguns sectors. És en aquest sentit, renovador, que prendrà un gran paper la educació, la qual haurà de permètrer al ciutadà adaptar-se a aquesta evolució continua. perquè la introducció de les tecnologies educatives modificaran els processos d'ensenyament-aprenentatge? Perquè hi haurà més accés a la comunicació i a la informació? Perque cada vegada mes es creen nous sistemes que permeten un intercanvi sense distància temporal ni espaial, com per exemple el cas d'Internet. Així doncs, varien les formes de relació, encara que caldrà evitar caure en l'error d'abandonar les formes tradicionals, sinó que complementar-les amb les noves eines que van sorgint.
Hola hem dic Belen Soriano i estic totalment d'acord amb el que han comentat les meves companyes. És evident observar que l'escola del segle XXI ha canviat. Cada cop més, s'estan introduint les noves tecnologies en el sistema escolar, fet molt important ja que permet a l'alumne adquirir un aprenentatge molt més enriquidor. Aquesta incorporació de les noves tecnologies comporta una modificació tant pel que fa a l'aula, com als docents. Els docents han de formar-se per estar preparats per a la nova situació i les aules han d'estar dotades per fer front a aquest nou procès d'ensenyament-aprenentatge. Per tant, a mode de conclusió, i totalment d'acord amb el comentari de Blanca, les noves tecnologies s'han d'introduir en el curriculum.
Considero que els alumnes han d'apendre la informàtica com a suport als diferents aspectes del curriculum ja que aquesta provoca en l'alumne adquirir altres aprenentatges com es aprendre a fer anar el ratolí,a moure's pel sistema operatiu, pendre decisions ràpides, etc.
Pel que fa al paper del profesor, és obvi que aquest no serà mai substituit per recursos virtuals sinò que aquests seràn un medi d'ajuda per desenvolupar la seva docència i un element d'ajuda en el procès d'ensenyament-aprenentatge.
M'Agradaria concloure especificant que la societat està en evolució constant i per preparar als alumnes per viure en aquesta societat tant informatitzada és imprescindible que totes les escoles dotin als seus alumnes d'aquest ensenyament. Per tant, considero que les noves tecnologies han d'estar totalment integrades en tots els ensenyaments i els pedagogs hem de lluitar perque això sigui un fet.
Considero que els alumnes han d'apendre la informàtica com a suport als diferents aspectes del curriculum ja que aquesta provoca en l'alumne adquirir altres aprenentatges com es aprendre a fer anar el ratolí,a moure's pel sistema operatiu, pendre decisions ràpides, etc.
Pel que fa al paper del profesor, és obvi que aquest no serà mai substituit per recursos virtuals sinò que aquests seràn un medi d'ajuda per desenvolupar la seva docència i un element d'ajuda en el procès d'ensenyament-aprenentatge.
M'Agradaria concloure especificant que la societat està en evolució constant i per preparar als alumnes per viure en aquesta societat tant informatitzada és imprescindible que totes les escoles dotin als seus alumnes d'aquest ensenyament. Per tant, considero que les noves tecnologies han d'estar totalment integrades en tots els ensenyaments i els pedagogs hem de lluitar perque això sigui un fet.
Hola Sóc Ana López, i seguint amb el debat de les meves companyes m'agradaria dir que està molt be que les NTIC s'introdueixin en la dinàmica d'aula de les escoles però: creiueu que la dotació de recursos que es fa des de l'Administració als centres és suficient perque aixó sigui una realitat? Jo, personalment penso que no. Si realment volem que la informàtica formi part del nostre dia a dia la dotació de recursos materials hauría de ser major. S'hauria de procurar que en totes les aules dels centes s'hi contés amb un mínim d'ordinadors així com de canons, pissares digitals i d'altres eines informàtiques. Però, evidentment, això no serà suficient sense la formació del professorat. Aquests no han de limitar-se al coneixement que han adquirit durant la seva formació inicial sinò que han de procurar renovar-se i actualitzar-se per poder fer un ús eficaç de les NTIC.
Bé, els punts dels que hem de parlar són molts. Començaré dient que estic nolt d'acord amb les opinions de les autores dels articles que he llegit, si voleu podriem posar els nostres articles en algun dels apartats.
Una de les conclusions més importants que he tret és que l'escla tradicional dóna moltes eines a l'alumne de cara a la recerca d'informació, de donar-li coneixement i no informació, a l'hora de fer-lo enraonar i que hauríem de rtaslladar això a l'ensenyament amb TIC, potser és difícil, i la millor solució podria ser combinar els dos tipus d'ensenyament, ja que també es pot fer molt pesat haver d'enfrentar-se un alumne sol amb tot el temari i no seria capaç d'administrar-se el temps.
Les comunitats d'aprenentatge, hem semblen una bona idea, però pel que jo he vist s'intentava fomentar i sense èxit, només servien per respondre als dubtes dels alumnes amb el temari i el funcionament d'algunes eines informàtiques. S'hauria d'incentivar a l'alumne per a que realment les facin servir i treguin profit de l'eina.
COm he dit estic d'acord amb els articles que he llegit i en ells es diu també que el paper del professor ha variat i pot dedicar més temps per treballar amb més grups, i fa noves funcions: de mediador, motiva als alumnes per a que no es 'desenganxin' de l'assignatura i soluciona problemes (bé això es com a l'escola tradicional però tambés resol problemes nous).
Més o menys aquesta és la meva opinió.
Javi
Una de les conclusions més importants que he tret és que l'escla tradicional dóna moltes eines a l'alumne de cara a la recerca d'informació, de donar-li coneixement i no informació, a l'hora de fer-lo enraonar i que hauríem de rtaslladar això a l'ensenyament amb TIC, potser és difícil, i la millor solució podria ser combinar els dos tipus d'ensenyament, ja que també es pot fer molt pesat haver d'enfrentar-se un alumne sol amb tot el temari i no seria capaç d'administrar-se el temps.
Les comunitats d'aprenentatge, hem semblen una bona idea, però pel que jo he vist s'intentava fomentar i sense èxit, només servien per respondre als dubtes dels alumnes amb el temari i el funcionament d'algunes eines informàtiques. S'hauria d'incentivar a l'alumne per a que realment les facin servir i treguin profit de l'eina.
COm he dit estic d'acord amb els articles que he llegit i en ells es diu també que el paper del professor ha variat i pot dedicar més temps per treballar amb més grups, i fa noves funcions: de mediador, motiva als alumnes per a que no es 'desenganxin' de l'assignatura i soluciona problemes (bé això es com a l'escola tradicional però tambés resol problemes nous).
Més o menys aquesta és la meva opinió.
Javi
Hola a todos! Soy Anabel. La verdad es que intentaré ser breve porque sino creo que el debate se hace un poco "pesadillo". Estoy de acuerdo con Ana en que para avanzar en la correcta aplicación de las nuevas tecnologías en las escuelas hace falta una gran cantidad de recursos económicos por parte de las Administraciones públicas y, además, unas políticas decididas a conseguir estos objetivos. La escuela y la sociedad van unidas y por ello creo que no sólo el mundo de la docencia tiene que estudiar, debatir estas propuestas y definir el camino a elegir, sino que este debate se debería generalizar y conseguir la implicación de toda la sociedad.
Como hemos ido viendo en artículos y en las páginas webs que hemos visitado para hacer los trabajos, aún queda mucho camino por recorrer y es tarea de todos avanzar en las líneas propuestas.
Como hemos ido viendo en artículos y en las páginas webs que hemos visitado para hacer los trabajos, aún queda mucho camino por recorrer y es tarea de todos avanzar en las líneas propuestas.
Hola,em dic jofre. Arribats a aquest punt del debat és difícil aportar algo nou. Sembla que tots compartim un mateix punt de vista respecte a les NTIC. Tots estem d'acord en què la seva implantació al sitema educatiu és un fet inamovible i alhora necessari. Inamovible perquè la societat de consum i globalitzada en la que vivim ens fa necessari d'aquestes eines per tal de poder funcionar en el sistema i, necessari ja que si no formen de manera pràctica a les futures generacions i els habituem a un ús metodològic de les TIC, considero que estarem errant en la seva formació.
Jofre:
Hola, avui dia 11
he trobat una notícia amb la política del DURSI en quant a educació i TIC's:
> Educació dotarà 200 escoles amb laboratoris multimèdia
Per primer cop s'instal·len aquests equipaments als centres de primària
JOSUÉ GARCIA. Barcelona
El Departament d'Educació posarà en funcionament en els pròxims vuit mesos un total de 202 aules de ciències multimèdia en centres escolars, de primària i secundària. Es vol facilitar l'aprenentatge de les ciències aprofitant les últimes tecnologies.
La conselleria, segons va anunciar ahir la responsable Marta Cid, obrirà aquest mateix curs 202 aules de ciències equipades amb noves tecnologies creades específicament per a l'experimentació científica en l'àmbit escolar. Amb aquestes tecnologies es podrà deixar enrere la tipologia de laboratori escolar que hi havia fins ara, ja que els nous equipaments permeten extreure dades sobre fenòmens a temps real i realitzar experiments que fins ara no es podien fer.
Un total de 330 instituts ja disposen d'aquest recurs educatiu i la principal novetat és que per primer cop se n'obriran en centres de primària. Les aules disposen d'ordinadors, consoles amb sensors per fer experiments i microscopis amb càmeres digitals incorporades. En les de secundària, a més, hi ha un equip de projecció i càmeres de fotografia digitals.
Aquests equips, segons el departament, faciliten l'aprenentatge de les matèries de ciències, ja que genera motivació als alumnes. Marta Cid va anunciar l'obertura d'aquestes aules coincidint amb la celebració del segon Dia de la Ciència a les escoles en el marc dels actes de la setmana de la ciència, que té com a objectiu prioritari impulsar el coneixement de la ciència i les vocacions científiques entre els estudiants. En aquest sentit, aquests nous laboratoris multimèdia poden animar els joves a convertir-se en els investigadors del futur.
Hola, avui dia 11
he trobat una notícia amb la política del DURSI en quant a educació i TIC's:
> Educació dotarà 200 escoles amb laboratoris multimèdia
Per primer cop s'instal·len aquests equipaments als centres de primària
JOSUÉ GARCIA. Barcelona
El Departament d'Educació posarà en funcionament en els pròxims vuit mesos un total de 202 aules de ciències multimèdia en centres escolars, de primària i secundària. Es vol facilitar l'aprenentatge de les ciències aprofitant les últimes tecnologies.
La conselleria, segons va anunciar ahir la responsable Marta Cid, obrirà aquest mateix curs 202 aules de ciències equipades amb noves tecnologies creades específicament per a l'experimentació científica en l'àmbit escolar. Amb aquestes tecnologies es podrà deixar enrere la tipologia de laboratori escolar que hi havia fins ara, ja que els nous equipaments permeten extreure dades sobre fenòmens a temps real i realitzar experiments que fins ara no es podien fer.
Un total de 330 instituts ja disposen d'aquest recurs educatiu i la principal novetat és que per primer cop se n'obriran en centres de primària. Les aules disposen d'ordinadors, consoles amb sensors per fer experiments i microscopis amb càmeres digitals incorporades. En les de secundària, a més, hi ha un equip de projecció i càmeres de fotografia digitals.
Aquests equips, segons el departament, faciliten l'aprenentatge de les matèries de ciències, ja que genera motivació als alumnes. Marta Cid va anunciar l'obertura d'aquestes aules coincidint amb la celebració del segon Dia de la Ciència a les escoles en el marc dels actes de la setmana de la ciència, que té com a objectiu prioritari impulsar el coneixement de la ciència i les vocacions científiques entre els estudiants. En aquest sentit, aquests nous laboratoris multimèdia poden animar els joves a convertir-se en els investigadors del futur.
Sandra dijo...
En els últims anys les TIC han entrat molt ràpidament dins l’àmbit escolar, però no crec que hagi estat de la manera més adequada ja que han mancat molts recursos tant materials com humans. Les escoles no han disposat del recursos ni de les instal•lacions més adequades per difondre aquests aprenentatges, sense oblidar-nos de la formació del professorat, molts dels quals han mostrat resistències aquestes nous processos d’ensenyament-aprenentatge i han rebut aquestes noves eines com un obstacle i “més feina” per ells, tot i que poc a poc, aquesta actitud està variant considerablement. Fins que la societat en general no s’adoni de la necessitat de normalitzar aquest nou procés no podrà integrar-se de manera satisfactòria dins la quotidianitat de l’escola i del seu currículum. Penso que és bo que els nens i nenes des de petits aprenguin a tractar les TIC amb normalitat per poder-los ajudar a conèixer millor aquests mitjans i saber-los tractar de manera crítica.
5:08 PM
En els últims anys les TIC han entrat molt ràpidament dins l’àmbit escolar, però no crec que hagi estat de la manera més adequada ja que han mancat molts recursos tant materials com humans. Les escoles no han disposat del recursos ni de les instal•lacions més adequades per difondre aquests aprenentatges, sense oblidar-nos de la formació del professorat, molts dels quals han mostrat resistències aquestes nous processos d’ensenyament-aprenentatge i han rebut aquestes noves eines com un obstacle i “més feina” per ells, tot i que poc a poc, aquesta actitud està variant considerablement. Fins que la societat en general no s’adoni de la necessitat de normalitzar aquest nou procés no podrà integrar-se de manera satisfactòria dins la quotidianitat de l’escola i del seu currículum. Penso que és bo que els nens i nenes des de petits aprenguin a tractar les TIC amb normalitat per poder-los ajudar a conèixer millor aquests mitjans i saber-los tractar de manera crítica.
5:08 PM
En mi opinión, la escuela tradicional se basaba en los conocimientos escritos y el máximo "baluarte" era el libro de texto.
Ahora, con el desarrollo de las nuevas tecnologías, la escuela no puede discriminarlas y debe introducirlas dentro de la institución. Ahora bien, estas nuevas tecnologías normalmente no se han integrado en los contenidos ya presentes y por tanto muchas veces se han quedado al margen del conocimiento tradicional.
Yo creo que de lo que se trata es de que estos dos conocimientos cooperen entre ellos y para ello se tiene que cambiar el chip, empezando por el papel del maestro, que debe de tener un papel dinámico y actuar como mediador y no como fuente exclusiva del conocimiento.
No se trata de susitituir al maestro por los ordenadores sino de incluir a éstos en el proceso de aprendizaje para que se conviertan en una herramienta más y faciliten el aprendizaje de todo tipo de materias, no sólo que estén relegados a una aula de informática y a una asignatura diferenciada.
El profesor tiene que cambiar su papel, no desaparecer.
Anabel Torres.
# posted by ana : 7:14 PM
Ahora, con el desarrollo de las nuevas tecnologías, la escuela no puede discriminarlas y debe introducirlas dentro de la institución. Ahora bien, estas nuevas tecnologías normalmente no se han integrado en los contenidos ya presentes y por tanto muchas veces se han quedado al margen del conocimiento tradicional.
Yo creo que de lo que se trata es de que estos dos conocimientos cooperen entre ellos y para ello se tiene que cambiar el chip, empezando por el papel del maestro, que debe de tener un papel dinámico y actuar como mediador y no como fuente exclusiva del conocimiento.
No se trata de susitituir al maestro por los ordenadores sino de incluir a éstos en el proceso de aprendizaje para que se conviertan en una herramienta más y faciliten el aprendizaje de todo tipo de materias, no sólo que estén relegados a una aula de informática y a una asignatura diferenciada.
El profesor tiene que cambiar su papel, no desaparecer.
Anabel Torres.
# posted by ana : 7:14 PM
Laura Ramos dijo...
Es evident que l'educació ha d'evolucionar cap a la incorporació de les noves tecnologies com a eines de coneixement i suport juntament amb el llibre de text. Però no em sorpren que el llibre de text encara sigui en la majoria de casos l'única font d'informació. La informàtica i l'acces a internet encara és molt precari a l'esta espanyol, moltes families no disposen d'ordinador o internet i així no és pot convertir aquestes eines en importants dins de l'educació, suposaria una certa "marginació" de tots aquells que per x motius no en poden tenir. Per això crec que abans d'incorporar-les a l'educació s'han d'incorporar a la vida cotidiana de la població, facilitant la seva implantació i normalització perquè tothom hi pugui accedir i un cop aconseguit això, reformar amb consciència el sistema educatiu.
Es evident que l'educació ha d'evolucionar cap a la incorporació de les noves tecnologies com a eines de coneixement i suport juntament amb el llibre de text. Però no em sorpren que el llibre de text encara sigui en la majoria de casos l'única font d'informació. La informàtica i l'acces a internet encara és molt precari a l'esta espanyol, moltes families no disposen d'ordinador o internet i així no és pot convertir aquestes eines en importants dins de l'educació, suposaria una certa "marginació" de tots aquells que per x motius no en poden tenir. Per això crec que abans d'incorporar-les a l'educació s'han d'incorporar a la vida cotidiana de la població, facilitant la seva implantació i normalització perquè tothom hi pugui accedir i un cop aconseguit això, reformar amb consciència el sistema educatiu.
Núria dijo...
Els canvis que es fan, són lents. Us faríeu creus de com encara el llibre de text és l'única font d'informació que tenen molts alumnes tant de primària com de secundària.
Als docents els costen molt els canvis i deixar més el marge el llibre, vol dir reformular moltes coses de l'ensenyament actual. De totes maneres, crec que la realitat s'imposarà i mestres i profes no tindran més remei que reformular moltes coses si no volen tenir més conflictes dels que ja tenen a les aules.
Núria
Els canvis que es fan, són lents. Us faríeu creus de com encara el llibre de text és l'única font d'informació que tenen molts alumnes tant de primària com de secundària.
Als docents els costen molt els canvis i deixar més el marge el llibre, vol dir reformular moltes coses de l'ensenyament actual. De totes maneres, crec que la realitat s'imposarà i mestres i profes no tindran més remei que reformular moltes coses si no volen tenir més conflictes dels que ja tenen a les aules.
Núria
ana dijo...
En mi opinión, la escuela tradicional se basaba en los conocimientos escritos y el máximo "baluarte" era el libro de texto.
Ahora, con el desarrollo de las nuevas tecnologías, la escuela no puede discriminarlas y debe introducirlas dentro de la institución. Ahora bien, estas nuevas tecnologías normalmente no se han integrado en los contenidos ya presentes y por tanto muchas veces se han quedado al margen del conocimiento tradicional.
Yo creo que de lo que se trata es de que estos dos conocimientos cooperen entre ellos y para ello se tiene que cambiar el chip, empezando por el papel del maestro, que debe de tener un papel dinámico y actuar como mediador y no como fuente exclusiva del conocimiento.
No se trata de susitituir al maestro por los ordenadores sino de incluir a éstos en el proceso de aprendizaje para que se conviertan en una herramienta más y faciliten el aprendizaje de todo tipo de materias, no sólo que estén relegados a una aula de informática y a una asignatura diferenciada.
El profesor tiene que cambiar su papel, no desaparecer.
Anabel Torres.
En mi opinión, la escuela tradicional se basaba en los conocimientos escritos y el máximo "baluarte" era el libro de texto.
Ahora, con el desarrollo de las nuevas tecnologías, la escuela no puede discriminarlas y debe introducirlas dentro de la institución. Ahora bien, estas nuevas tecnologías normalmente no se han integrado en los contenidos ya presentes y por tanto muchas veces se han quedado al margen del conocimiento tradicional.
Yo creo que de lo que se trata es de que estos dos conocimientos cooperen entre ellos y para ello se tiene que cambiar el chip, empezando por el papel del maestro, que debe de tener un papel dinámico y actuar como mediador y no como fuente exclusiva del conocimiento.
No se trata de susitituir al maestro por los ordenadores sino de incluir a éstos en el proceso de aprendizaje para que se conviertan en una herramienta más y faciliten el aprendizaje de todo tipo de materias, no sólo que estén relegados a una aula de informática y a una asignatura diferenciada.
El profesor tiene que cambiar su papel, no desaparecer.
Anabel Torres.
Crec que les noves tecnologies és un dels millors avenços que hi ha hagut. Amb els ordenadors es pot treballar de forma innovadora, atractiva per als nens, que ja s'havien començat a cansar de l'escola tradicional. A més a més amb la creació de la red s'han obert camps de comunicació mai imaginats.
Un altre aspecte molt important és l'evolució que ha patit el text amb l'arrivada dels ordenadors. Les creacions que es poden fer són molt enriquidores. Els alumnes/as han trobat en les noves tecnologies una font de coneixement que els interessa moltíssim i que nosaltres com a professionals hem de potenciar.
Un altre aspecte molt important és l'evolució que ha patit el text amb l'arrivada dels ordenadors. Les creacions que es poden fer són molt enriquidores. Els alumnes/as han trobat en les noves tecnologies una font de coneixement que els interessa moltíssim i que nosaltres com a professionals hem de potenciar.
Núria estic en total acort amb tu, jo conec una mica aquest àmbit, i penso com tu, tot i els avenços que tenim avui dia molts alumnes continuen amb els llibres de text, perquè un cop els treus d'aqui ja es perden, alhora però penso que és perquè no hi posen interés, ja que el que realment els hi agrada (exemple jocs ordinador) són tots un experts.
L´escola del segle XIX, ja no és la mateixa que la del segle passat, perque s´estàn produïnt gran quantitat de canvis, sobretot en l´introducció de les noves tecnologies dins l´escola. Actualment, totes les nostres escoles tenen ordinadors que estàn a l´abast dels alumnes, degut a l´importància que tenen aquests pel seu desenvolupament. L´escola ha d´anar alhora amb la societat, per això, per poder preparar persones competents, els mestres i els alumnes han d´aprendre a treballar amb aquestes noves eines, degut a la gran importància que tenen les TIC en la nostra societat. Actualment, hi ha la necessitat d´una nova manera d´ensenyar, perque la societat està canviant, i gràcies a les NTIC aquest procés d´ensenyament i aprenentatge està canviant mica en mica. És molt important, per això, que els professionals de l´educació tinguin les competències necessàries per poder ensenyar-les als seus alumnes. Quan els alumnes treballen amb l´ordinador, el mestre perd el seu paper principal, passant a un segon pla, on l´alumne té un paper més important i on és el principal responsable del seu aprenentatge. Per tant, les TIC ens obren noves possibilitats educatives com la interactivitat, la millora de la comunicació a distancia i de la col•laboració amb altres persones, l´accessibilitat a la informació… en diferents usos concrets com Internet, la creació i visita de pàgines web, el correu electrònic, el processador de text, les comunitat d´aprenentatge, els materials multimedia…
A banda d´això, el mestre ha d´encarregar-se que aquest procés es faci correctament i la figura del professor no s´ha de perdre, sinó que l´alumne ha de conviure juntament amb el mestre i l´ordinador. Això, treu autoritat al mestre i es demostra que ell no és l´únic posseïdor del coneixement, sinó que l´alumne pot aprendre per altres víes, que estàn més al seu abast. Les comunitats d´aprenentatge permeten canviar les pràctiques educatives per donar resposta a les necessitats de l´alumnat. Es tracta d´una transformació social i cultural gràcies a la participació dels alumnes, mestres i educadors i de les families i altres equips educatius. El que pretenen és motivar a les persones que hi participen, millorar la qualitat de l´ensenyament, afavorir la participació de tots els implicats, experimentar noves maneres de treballar… Amb això, les comunitats d´aprenentatge pretenen combatre el fracàs escolar i fomentar la convivència i la solidaritat.
Irene Hidalgo
A banda d´això, el mestre ha d´encarregar-se que aquest procés es faci correctament i la figura del professor no s´ha de perdre, sinó que l´alumne ha de conviure juntament amb el mestre i l´ordinador. Això, treu autoritat al mestre i es demostra que ell no és l´únic posseïdor del coneixement, sinó que l´alumne pot aprendre per altres víes, que estàn més al seu abast. Les comunitats d´aprenentatge permeten canviar les pràctiques educatives per donar resposta a les necessitats de l´alumnat. Es tracta d´una transformació social i cultural gràcies a la participació dels alumnes, mestres i educadors i de les families i altres equips educatius. El que pretenen és motivar a les persones que hi participen, millorar la qualitat de l´ensenyament, afavorir la participació de tots els implicats, experimentar noves maneres de treballar… Amb això, les comunitats d´aprenentatge pretenen combatre el fracàs escolar i fomentar la convivència i la solidaritat.
Irene Hidalgo
Hola! Sóc la Lídia Roig.
Com la Núria diu, a les escoles encara usen gairebé només els llibres de text i les TIC van entrant poc a poc. Ho sé per les escoles que he anat a fer pràctiques, on les TIC tenen un paper molt secundari.
Tot i això, suposo que amb el pas del temps s'aniran incorporant.
Jo, per exemple, aquest any ja acabaré la carrera i si tot va bé, si l'any vinent puc estar amb un grup d'infants i el centre m'ho permet, d'alguna manera intentaré incorporar (encara no es pot saber, fins que no conegui el grup d'alumnes i les seves necessitats;així com la manera de treballar del centre educatiu) leS TIC a la meva aula.
Publicar un comentario
Com la Núria diu, a les escoles encara usen gairebé només els llibres de text i les TIC van entrant poc a poc. Ho sé per les escoles que he anat a fer pràctiques, on les TIC tenen un paper molt secundari.
Tot i això, suposo que amb el pas del temps s'aniran incorporant.
Jo, per exemple, aquest any ja acabaré la carrera i si tot va bé, si l'any vinent puc estar amb un grup d'infants i el centre m'ho permet, d'alguna manera intentaré incorporar (encara no es pot saber, fins que no conegui el grup d'alumnes i les seves necessitats;així com la manera de treballar del centre educatiu) leS TIC a la meva aula.
<< Home